Listopad 2016

Rozdíly mezi přívěsy a návěsy

3. listopadu 2016 v 12:22
Přívěs a návěs, zní to velmi podobně a často se to plete, rozdíly jsou ale markentní a zásadní. Splést si návěs s přívěsem ještě takový horor není, ale obráceně ano. Návěs totiž bez speciální techniky neodvezete. K návěsu totiž musíte mít tahač.

Přívěs

Přívěs nese většinu, nebo všechnu svoji váhu sám. Rozložení kol je takové, aby na tažné zařízení působila co možná nejmenší síla nahoru/dolů a působila na něj pouze síla dopředu/dozadu a malá síla do strany.


Jak jde vidět na obrázcích, kola jsou buď uprostřed, nebo po stranách a většina nebo všechna váha leží právě na kolech přívěsu. Na tažné vozidlo to neklade takové nároky a musí být pouze schopné návěs utáhnout a ubrzdit. Přívěs také musí být rovnoměrně naložen, aby tažné vozidlo nezvedal, nebo nepřetěžoval. Přívěs můžete podle velikosti a řidičského oprávnění připojit za osobní vůz, dodávku i nákladní vůz.

Návěs

Návěs musí mít speciální tažné vozidlo - tahač. Ten nese velkou část váhy nákladu i návěsu. Váha zde nemusí být rovnoměrně rozložena, protože tažné vozidlo je přizpůsobené na váhu, kterou na něj přívěs vytváří. Kola jsou více či méně umístěna vzadu od středu přívěsu.


Tažení návěsu není možné běžným vozidlem, pouze tahačem. Návěsy ale mohou být delší a uvezou více nákladu. Oproti tomu přívěs jde připojit za téměř libovolné vozidlo a zvýšit tak jeho variabilitu. V některých zemích lze připojovat také více návěsů za sebou a vytvořit tak silniční vlak.